اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ
Last weekend kitorang start spring break for a week and kitorang planned pergi Ohio for East Coast Festival for 3 days. Gerak on Friday afternoon and sampai dalam pukul 1.30 pagi (lepas tolak perbezaan waktu sejam). Oh, travel time to Ohio ambik masa dalam 10 jam lebih, so kitorang tukar2 driver.
On Sunday, kitorang start our JJCM trip to Chicago as our first destination.
Geng trip termasuk Sabrina sebab tengah tunggu kereta lagu satu yang nak balik Ames terus. Trip from Columbus, Ohio to Chicago ambik masa dalam 6 jam lebih. Dah enam jam tu, sumbat perut dengan chips, coffee, roti and coklat jelah bila lapar. So, memang lapar gila once dah sampai Chicago.
Our first JJCM stop was Ghareeb Nawaz.
2032 W. Devon Ave, Chicago, IL 60659 | 773-761-5300
Above is Ghareeb Nawaz's address and phone number. Dia tak mahal sangat, but the most important thing is halal. So, you can eat anything. Sesiapa nak pergi, this place recommended. Nasi selambak dia bagi.
I ordered lamb kurma/curry plus two chapati. Tapi tak habis pun, lewl. I overestimated my kelaparan.
Chapati and naan dia pun, kemain besar, so jangan terpedaya dengan size naan dalam display gambar dia.
That's us, melantak. Kitorang stay dekat rumah Puan Marlina, Education Malaysia Chicago representative. Stay dalam dua hari, kiranya by tumpang rumah orang ni, it's one of the way untuk save duit trip. Masa dekat Ohio je kitorang stay dekat hotel. Sampai rumah Puan Marlina dalam pukul 9-10 malam, tak ingat sangat.
Ada sesi suai kenal dulu, haha. Bahan membahan. Pukul 1.30 pagi baru tidur. Lewl. Here comes our first day of the trip.
Kitorang pergi Millennium Park. Kitorang parking dekat Millennium Parking Garage:
5 S. Columbus Dr.
Chicago, IL 60601
Tapi mahal gilah fee rate tapi dekat sikit nak jalan. Kalau yang hebat parking side, cari yang free parking dekat tepi jalan. Kena honked masa di Chicago itu normal so takyah terkejut, Huhu.
Picture on the bridge of Chicago Art's Museum, Millennium Park.
The famous The Bean, or so called Cloud Gate. If anyone have seen cerita The Vow, ada satu scene they took it under The Bean. Scene after they took the vow and ran from security guard. Haha.
One picture of myself. Those awkward hands haha.
The gang. Credit Picture to Ibtisam.
Sesat banyak kali okay nak cari Parking. Lewl. Finally jumpa pun geng kereta lagi satu.
Okay, jangan judge gambar sorang banyak pulak. Haha. Just because belakang lawa sangat.
Okay, cover album. Bakal keluar Jun ini. Lewl.
Credit picture to me. :)
A picture of seorang Jahan. :)
After two hour or so dekat Millennium Park, kitorang pergi Willis Tower. Beli ticket awal2, online.
Find out more here:
Prices:
12 - above: $22
Youth: ages 3-11: $14
Children under 3 is FREE.
Masa pergi tu, kena tengok jugak cuaca. Kalau cloudy sangat macam tak berbaloi nak datang. Masa kitorang datang dia cloudy tapi separuh je, so view dia still breathtakingly beautiful. On top of Chicago City.
Bila dah sampai atas Willis Tower. There are a few transparent boxes or kira tingkap yang diorang design supaya keluar sikit dari tingkap yang lain. You can take pictures there. Tapi memang line dia panjang lah. Kena bawak bersabar sikit.
Honestly, gambar ni poyo je. Haha, tak berani langsung nak pandang bawah. Ketaq lutut. Rasa kaki macam jelly, takde darah mengalir kut. Lewl.
It's 1353 feet up. So, you can imagine why I felt that way.
That's me, pura2 bahagia. :P
Magnificent.
Above are the pictures taken by me. Chicago city drowned in fog/cloud.
So, for breakfast we only had fried rice made by Puan Marlina's mom, we called her Auntie. So memang by the time turun dari Willis Tower, perut dah buat konsert dah. Lapar. So, cari2 semua dah penat nak makan nasi. Carilah kedai Jepun: Umai.
Umai's address:
730 S Clark St. Chicago. (312) 986-8888
Murah tapi boleh makan seafood jelah. Since tak halal.
I ordered Tempura Udon, pergh. Ingat boleh telan, tak boleh rupanya. Lewl. Boleh makan sikit je lepas tu tekak kembang since I am not a fan of udon. Muak. And udon dia soggy. So..
But, tempura dia sedap jugaklah.
Malamnya tu, kitorang planned nak ke China Town.
That's seorang Azira, dekat gate China Town. Tapi honestly, tak digalakkan pergi. Sebab kitorang yang hidupkan China Town tu. Ahahaha. Nothing's there pun. Lepas kitorang pergi baru Puan Marlina bagitahu, ada student Malaysia pernah kena pecah kereta kat situ but luckily kitorang selamat je. :)
Ni jelah purpose datang. Lewl. Sorang amoi bernama Hannah. :)
And so, that's how our first day went. So, besoknya memang plan kena ambik gambar dengan family Puan Marlina. Sebab kitorang nak terus gerak pi Minnesota pulak.
That's us with Julia Jr. Atau lebih manja dipanggil Aisyah. Suka berceloteh budak ni, bijak.
One with Puan Marlina yang berbaik hati sudi tumpangkan kitorang. :)
And another with Uncle and Auntie. Haha, kuat membahan Uncle ni. Reminds me of Abah a lot.
Thank you Uncle sebab layan perangai gila kitorang. Walaupun kitorang kecoh, meriuhkan rumah masa malam. Haha, thank you.
Thank you Auntie sediakan breakfast and layan kitorang. Thank you for making us feels like home. :)
Another one with them. :) Tetiba jadi favorite Uncle kan. Masa ambik gambar ni, he said, "Duduk sebelah favorite saya ni."
Haha.
Before gerak, sebab Ames takde Pantai, kitorang nak singgah Pantai kejap.
North Avenue Beach:
1600 N Lake Shore Dr
Chicago, IL 60610
Caught in action. :P
Group photo before leaving. See, masih cloudy. Sebab they said memang weather forecast cakap akan ada Thunderstorm at 7.
The Lake/Beach.
Nama pun JJCM kan, so kitorang singgah Serai dulu, Malaysian Restaurant. Biasalah, student Malaysia always craves for Malaysian dishes.
2169 N. Milwaukee Ave
Chicago, IL 60647
Kedai ni best sebab ayam dia halal. Yang lain tak, okay. So, sila berhati2 bila order. Tapi dishes yang ada ayam pun dah berlambak. Haha.
Sate ayam. Agak mahal but worth it.
Nasi lemak ayam merah.
Ee Mee seafood claypot and Curry laksa.
Gado-gado. Sedap cuma kurang pedas je. huhu. Mungkin sebab from Negeri Sembilan. Maybe.
Okay, last. To commemorate our last restaurant for #JJCMChicago kitorang.
On another note, dekat Chicago ada KFC halal. Boleh beli.
6732 North Western Avenue, Chicago, IL 60645
Senang nak solat jugak sebab dekat area tu ada masjid. Masjid dia sebelah gas station je sebab dekat KFC tak boleh solat. Memang dekat website tulis no prayer allowed.
Kalau nak beli berbucket2, kena call awal2. So that diorang boleh prepare.
(773) 381-8230
And that marks the end of our trip Part 1 to Chicago. Stay tuned for Part 2 in Minnesota. :)




























No comments:
Post a Comment