Followers

Friday, June 22, 2012

Random thoughts


اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ


Manusia hanya mampu merancang, hanya Allah yang tentukan. kalau ada rancangan kita yang tak menjadi, usahlah berduka, usahlah menyalahkan takdir. Sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui segala sesuatu, sedangkan kita tidak mengetahui apa-apa. Mungkin masanya belum sesuai, mungkin diri kita tak bersedia, Wallahualam. Dia lebih mengetahui, apa yang terbaik untuk kita. Sedih, itu pasti tapi berpada-padalah. :) bertabahlah.


manusia itu wujudnya bukan dengan kesempurnaan. ada kelemahannya. kadang2 kita lakukan sesuatu tanpa berfikir panjang. setelah dilakukan, dan akhirnya kita imbas kembali segala perbuatan, barulah kita menyedarinya. banyakkanlah beristighfar andai ada buat kesalahan. 

sedangkan Nabi ampunkan umat, inikan pula manusia sesama manusia macam kita. tabahlah hati, teguhlah iman. ada sesuatu yang sedang menunggumu di masa hadapan. He's always a good planner. Believe in Him. if you want anything, ask Him. He's always there to hear you.


if you feel uncomfortable, resah, hati tak tenang, bentanglah sejadah. Pintalah doa. Gapailah Al-Quran Nur Karim, bacalah. hayatilah. insyaAllah.. 

don't blame yourself. sebab ana tak berfikir begitu. manusia bisa sahaja menyimpan harapan. itu perkara biasa. just smile. insyaAllah. if it's meant to be, it will meant to be, if not now, maybe in the future. Wallahualam. :)

Wednesday, June 20, 2012

otton~



اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ



hi. saya otton. tapi orang selalu panggil saya tecik@kecik.
saya banyak kutu. walaupun dah mandi banyak kali.
saya banyak kutu sebab bulu saya sangat lebat.
empunya tuan tanah kedaung ni suka buli saya..
masa saya tidur pun dia suka kacau saya.
cium2 saya. cari kutu.
macam takde masa lain nak cari je. -__-


hei tuan tanah! 
jangan cari pasal eh?



walau apa pun.. saya bangga~
bangga berbulu gebu walaupun banyak kutu...


k dah. cukup kata2 dari tecik. -___- motif entry? errrrrr, ana rindu tecik~ :'( sobs sobs.. ohh, tecik dah sombong. main luar je keje.. kalau balik pun sebab nak makan je.. haihhhh.. lepas tu kalau ana tangkap dia, paksa dia main dengan ana, manja2 dengan ana, confirm dia akan buat muka terpaksa. menyampah! :( dah lahh mengiau tak bunyi macam kucing. bunyi macam ayam adalah. ekor panjang. bau kupang! eeeeeee~ geram! *ketap gigi sebab geram* oh, jangan tanya bau kupang tu macam mana. susah nak describe. family ana je kut yang tahu cemano bau tu... huhuu~


k dah dah. cukup entry merepek dari ana. :P hehehe.. assalamualaikum~

Sunday, June 17, 2012

Roommate...



اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ



I know her quite a long time ago. ecehh, macam lama sangat jaaa. :P hehee. errrr, since our first semester. actually we hang out together a lot because Mariah baik dengan beliau. hehe. my first impression pasal beliau, maybe beliau jenis yang susah didekati. *ampun eeraa. :P* hehee. but honestly, that's my first impression about her. but today, ana punya impression pada beliau berubah 360 degree. :B



and so, yang belah kiri ialah Eera, and kanan Mariah. diorang kawan baik saya dari first semester until now and hopefully till Jannah. Amin.


pada mulanyaaa Eera bukan my roommate. originally, my unit was ras's unit today. heheee. but then ana minta tukar sebab susah nak communicate with the other ADP-ians. hehe. so i moved out from level 2 ke level 20. boleh bayangkan takk betapa bezanyaa ketinggian unit lama dan baru?


and so did Eera, beliau patutnya level 8, tapi pindah level 20 jugak for the same reason. and kitorang jadi roommate. heheee.  she's amazing. she's a good friend, she's a good listener, she's everything. :') heeee, i love you, both Eera and Mariah..




this was during her birthday party. I planned it with some other friends. :') heeeeee. She's there watching me at my worse, my best, my normal day. she never complained. well, for now. tataulaaa kat belakang macam mana. :P *just joking eera. :P*

Beliau kenal ana sejak ana masih 'Azira' yang dulu.. Beliau yang menyaksikan betapa banyaknya air mata ana yang tumpah membasahi bumi. Beliau yang menyaksikan betapa ana berusaha bangkit dari kejatuhan dengan bantuan sahabat-sahabat ana yang lain. Beliau yang juga memapah ana agar ana tak jatuh tersungkur lagi. Beliau juga yang menjadi saksi tawa gembira ana. Beliau yang menjadi saksi ke'tension'-an ana. *awat pelik jaa ayat?*

she's there, always there. she always know what I needed even if I didn't say not even a word to her. she always know whenever I need someone to talk to. she always know whenever I need some space to be alone. she always there giving motivation when I'm down. even if she don't know what kind of advice she can say to me, she always there to be a good listener.

she know's me in and out. like really. I have never been to any boarding school. I have never had any roommate besides my sister. she's the first one. I mean after Kak Imah. :P heheh.



I can't imagine what would semester be like in US next year, insyaAllah if she's not my roommate anymore. *which the possibilities to be her roommate are almost 1 in a thousand. :'(* 

we talked about hot guys in class, we talked about lecturers, about k-pop *eh?*, we talked about problems, we talked about almost everything together. we share the same bed. *errrr, maksud ana kitorang rapatkan katil, kinda look like sharing the same bed lahh kan? :P*

kadang2 bangun lambat sama2. :P turun tangga dari tingkat 20 sebab all the nurse main tipu tekan button. -______- sama-sama freak out bila bunyi angin kuat malam2. *eh ke ana je yang takut?*

macam last sem, ana selalu tinggalkan beliau sorang2 sebab ana tidur rumah Fuzah, belajar Account or study kat MPH, beliau tak pernah marah, mengeluh, mengadu. :') she's great. 


ohh, I could still remember, Mariah and Eera, sanggup teman ana tengok bola match kat TV, negeri sembilan lawan apa ntah last sem.. :P hehehe. and tengah malam tetiba belajar shuffle. -__- bukak youtube apantah. ahahahaa. watching homealone at Mariah's unit but I ended up sleeping in front of my lappy. :P HHEEHEE. 

makan kat abe. aihhhhh. seriously. I love you Shaheewaaaa. Mawwwiah too. :')  she's always there when I need someone to spill on to. she knows all my secrets. hehee. everything. kalau di beri peluang untuk cerita pasal beliau, memang sampai esok I can type it. hihiii. 

since I still have accounting homework which due tommorow, I think I should stop now. heeeeee. so, last message to Miss Eera Razak...


" Eera, you have been such a wonderful friend. I praise to Allah for sending you to me. :') heeee, thanks for everything and I'm sorry if I ever did anything wrong towards you. Hurting you. Buat Eera bosan dengan all my whining about my life. :P heheheee. my annoying behavior*kalau ada* :p heeee, thanks for being there whenever I need you. I hope this friendship will lasts till Jannah. I'll always pray for the best for you. InsyaAllah. heeee. akhir kata, I love you roommate!!!!!! <3 "

Saturday, June 16, 2012

purdah



اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ



heee. sorry sebab dah lama tak update blog. ana busy.*boleh tak daripada 'saya' tukar kepada 'ana'..? kira okay lah kan? erm.. ana baru start semester baru. summer sem. which is quite a short sem. and ramai cakap yang ana punya subject quite berat untuk short sem. okay, ana listkan subject ana ye? 

~ world religion
~ business communication
~ accounting 2

so far, rasanya masih boleh bawa.. empat kelas dalam seminggu. isnin sampai khamis, which means, jumaat takde kelas. :) Alhamdulillah. so basically memang ana akan balik casa balik naik bas 3.30 petang. so sampai casa dalam pukul 4 lebih laaa. jadual hari2 lebih kurang je for this sem. balik2, tukar baju, then terus bersiap nak basuh baju.. aim this sem, taknak dahh hantar laundry kat dobi. amacam? agak agak berjaya tak? insyaAllah. hhehehee. 


ohh, ohhh. actually takde kena mengena dengan tajuk langsung ni. haha. okay back to the topic.


this one thing memang dah lama ana fikir, dah lama bermain dalam fikiran. tapi ana masih tak mampu nak laksanakan sebab terlalu banyak halangan. well, mungkin belum tiba masanya lagi memandangkan ana pun akan ke US tahun hadapan insyaAllah. kalau pakai purdah kang masa interview visa takut tak lepas pulak kan? :P 

the reason why ana nak pakai, bukan suka2, itu for sure. insyaAllah. kenapa ana nak pakai? errr, biar Allah je yang tahu. ada seorang hamba Allah ni pernah bagi nasihat kat ana, mungkin masa terbaik untuk ana teruskan niat ni ialah lepas kahwin. sebab insyaAllah, bakal zauji akan faham niat ana ni. insyaAllah beliau akan membenarkan dan akan beri sokongan kepada ana.



setiap kali ana pergi ke Masjid Shah Alam, mesti ana akan terserempak dengan muslimah yang berpurdah. tak kiralah sama ada datang dengan kawan ke, keluarga ke, suami ke. satu je perasaan yang ana boleh rasa.. "Allah, sejuknyaa hati tengok mereka." serius. even kalau jalan sebelah mereka yang berpurdah, ana rasa selamat. ana rasa tenang sekali. rasa selamat dari diganggu. setiap kali jalan mana2 and terjumpa dengan wanita berpurdah, pasti ana akan pandang beliau. dan ana akan tersenyum sendiri. :') 



semalam, masa pergi mydin dengan kakak and Naim, terjumpa satu family ni berpurdah. dari ibunya sampai anak yang kecil perempuan. :') and ada seorang dari mereka nampak saya pandang and i could sensed it, she smiled. so, ana pun senyumlah. you know that feelings, orang yang berpurdah ni istimewa, senyumannya hanya untuk yang muhrim baginya. bukan untuk sembarangan orang. and possibilities untuk di kacau pun merudum jatuh grafnya. 

doa ana semoga harapan ini menjadi kenyataan one day in the future. insyaAllah. doakan yang terbaik buat ana. :)

thanks for reading this entry. assalamualaikum.....  

Sunday, June 3, 2012

Engagement Day!


اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ


Alhamdulillah. Pamie selamat ditunangkan malam semalam. :)



this was before bertolak. :) 4 siblings. hehehee. all in purple except pamie yang mengada takmau pakai jubah yang ana beli. -___-



this was after the engagement event. :) hehe. she's in red. beautiful. Subhanallah.
family-to-be aka sister-to-be also. 


insyaAllah. let's pray for them. that's all. hehee. syukran jazilan for reading this entry. 

perubahan



اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ


I wrote this while i'm on the car just now. something yang tetiba muncul dalam kepala. :)


Perubahan ke arah kebaikan. Banyak yang perlu dikorbankan. Macam yang penulis Hlovate cakap, waktu tu memang pedih cause you will torn inside and outside since you're fighting against yourself. Mujahadah. Mujahadah itu pahit tetapi Syurga itu indah. Kita bermujahadah di dunia yang ibarat tempat melepaskan lelah bagi seorang pengembara, agar kita dapat bersenang lenang menarik nafas panjang di Syurga Firdaus kelak, insyaAllah iaitu destinasi terakhir kita. Apalah sangat menahan dahulu kehendak penuh bernafsu terhadap bendaa2 lagha jika dibandingkan dengan perit dan deritanya dibakar oleh api neraka. Satu pesanan yang Uztaz Hasrizal pernah bagi di dalam buku beliau iaitu Murabbi Cinta, " Kalau rasa nak buat jahat tu, cepat2 ambil lilin dan nyalakannya. Letak satu per satu jari anda di atas  nyalaan api itu selama satu minit. Lepas tu, ingatkan diri, kalau kena sentuhan sikit api tu pun dah tak tertahan inikan pula hendak menahan azab api neraka yang berganda panasnya dari api di dunia."


Ada yang pernah kata, " Alah, kalau kau setakat berubah sebab lelaki/perempuan semata2, baik tak payah nak tunjuk baik depan aku." Tahukah kalian, mungkin sahaja permulaan perubahan seseorang itu atas sebab seorang lelaki/perempuan, tetapi mungkin dalam perjalanan memperbaiki diri itu, Allah telah bukakn pintu hidayah baginya sekali gus menyebabkan perubahan itu berubah menjadi perubahan dalam mencari cinta hakiki.


Oleh yang demikian, sahabat-sahabat ana sekalian, berubahlah. Bukan antum sekalian tidak cukup baik tapi tak salah bukan memperbaiki diri menjadi yang lebih baik dari sekarang? Satu lagi pesanan dari ana, janganlah terlalu bergantung dengan buku, buku bukanlah seorang guru yang terbaik tapi ianya hanya boleh dijadikan bahan rujukan. Ianya lebih baik jika kita berubah dengan panduan dan tunjuk ajar seseorang. Kalau ada apa-apa kemusykilan, senang untuk kita terus merujuk secara terus dan sekiranya masih ada keraguan, tanya pada orang2 yang beragamaa yang lain sehinggalah antum mendapat jawapan kepada kemusykilan antum. InsyaAllah.


Doa ana semoga antum mendapat petunjuk dan hidayah daripadaNya dan semoga antum berjaya memperbaiki diri menjadi muslimin atau muslimat yang soleh dan solehah. Amin ya Rabbal Alamin.