اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ
Amboi, makin rajin nampak berbelog sejak dua menjak ni? Haha. Takde, sebab rasanya dah janji banyak kali, walaupun saya sendiri tak pasti ada ke orang baca blog ni, nak nak pulak sejak tukar URL blog.
Plus, dah macam janji dengan diri, berblog ni akan jadi one of the routine masa Ramadhan. Huhu. At least, ada something yang akan confirm buat untuk isi masa lapang ni. Dari tengok Korea kan? Ops.
So kali ni, saya nak share our first ever trip to Des Moines, Iowa. Sejak datang bumi Uncle Sam, kitorang (#thejirans) memang tak ke mana. Pergi area Ames je. So, alang2 ISSO sediakan macam trip to Des Moines, kitorang semua register sama2. Memang semua excited gila before gerak tu. Siap goreng Chicken Finger and bawak air oren, al-maklumlah, nak berjalan kan, mana nak dapat makanan halal kat sana. Ada jugak yang kebulur nanti. oh, masa ni Ames masih fall, baru masuk fall.
Kitorang ingat akan naik like Bas yang kehlas, or at least bas Iowa State, rupenya, ISU mana ada bas. So kitorang naik school bus yang sebijik macam dalam movie. 45 minit perjalanan and first stop is Sculpture Garden. Excited yiuu, before pergi memang dah checked awal2, batery phone mesti full. Oh ye, masa ni dah ada phone, JPA dah masukkan duit, Alhamdulillah. iPhone 5 I pakai. kihkih.
Motif? Takde.
Tak tau apa naa sculpture ni and taktau pun apa namanya. Okay, Sculpture Garden ni terletak dekat tengah2 bandar Des Moines, kalau tak salahlah. Saya anggap sculture bulat kecik bulat besar ni snow man. entah betul entah tidak, wallahualam.
Ni, member #thejirans. Dari kiri: Alia Izwanis, Ibtisam Ostham, Hajar Ghafar, Siti Mahfuzah. Ras takdo dalam gambar sebab busy dengan sorang kawan from China. Belakang tu, dia macam combination of alphabet yang dicantum2 kan dan menyerupai seorang lelaki yang tidak bermuka. Tak scary okay walaupun description yang saya berikan agak scary. Kat sini, serious lawa untuk ambik gambar sebab langit masa ni biru gila sebab takde awan langsung and rumput dia hijau gitew.
Tak pasti apa jenis sculpture ni, ambik je gambar sebab lawa. Haha.
Ni, saya punya idea. Konon2 nak buat gaya macam frame tapi hampeh, tak jadi. saya lah photographernya, tu pasal senget benget.
Ni, saya photographer, haha bangga sebab lawa. Kut kalau ni kat Seremban, boleh jadi lokasi untuk photoshoot pengantin. K merepek.
Student from China ambikkan sebab kesian kat saya buat muka mengharap. HAHA
Dengan Alia Izmanis. Lawa kan langit? Subhanallah. Serius.
Next stop, World Food Festival. Ingatkan adalah from Malaysia, halal semua kan? huh, non hadoo! Takdoo. Sedih gila. And masa ni, ya Allah, ramai sungguh umat manusia. Nak jalan pun susah. Lepas tu semua lapar, dah bau banyak sangat makanan sedap. Tapi majoritinya tak boleh di makan.
Penat jugak jalan, nak cari yang vegetarian ke. Jalan punya jalan, jumpa Thailand's stall. Yippieeee~!
Can't remember the names tapi boleh dimakan. Yakin. Hihi, terindu Malaysia terus sebab Thailand punya makanan kan macam ala-ala Malaysian sikit. Terindu masakan mak jugak. Sobs.
Ni nama dia lepat pulut. Eh yeke? HAHA, dah lepat nak pulut pulak. Lupalah nama dia tapi rasa dia macam lepat sikit. Terharu sebab lama tak makan makanan Malaysia.
And then, satu jalan dengan World Food Fair, adalah bangunan State Capitol. Jalan kaki je, tak payah mengada nak demand naik bas la heh. Exercise sikit, bagi kurus.
Bangunan Capitol dari dekat. :) Atap dia colour gold. Lawa.
Muka excited nak kene lecture, eh silap nak kene explain dengan tourist guide.
Atap colour gold tu, ni dari dalam. Lawa kan?
Yang ni, apa eh. Pemimpin wanita di Amerika kut. Diorang visualize kan wanita2 ni dengan guna patung2. Dah nak dekat setahun baru nak hapdate kan? Mana nak ingat.
Library dalam Capitol. Lagi satu breathtaking view dalam trip ni.
Buku2 yang kalau ada kat rumah saya, memang tak terbaca. Tebal2 kemain.
View of the library. bertingkat2, kut kalau nak letak satu dalam rumah pun tak muat. Besar sangat, nak letak kerabat2 dalam ni pun muat okay. tapi satu jelah, romantik sangat lampu dia ni, kang tertido pulak masa membaca.
Fefeeling sorang2 atas tangga. Masa ni segan kay, sebab ramai jugak beratur nak bergambar. mata semua spot tepat dekat saya. sumbing je senyum rasanya.
Motif gambar ni? Haha, rasa lawa. So, ambiklah.
Ni lagi satu, gambar kiri tu, sebenarnya seramik/marble yang dipecah2 kan jadi kecik, dan ditampal menjadi seperti gambar di sebelah kanan. Agak2 berapa lama masa yang diambil untuk buat? Bukan gambar satu ni je, banyak jugak tau characters yang dibuat. Memang mampu ternganga je masa tengok dinding ni.
Kira bangunan Capitol ni last stop. Kut kalau ingat balik, sebenarnya tak banyak pun tempat kitorang melawat. Right after that, kitorang terus gerak balik. Sampai dalam pukul 4-5 petang.
Last visit, gambar di Iowa State University. Ini sahaja untuk entry kali ni. Gambar je over. Cerita sikit je sebenarnya.
Walaupun awal, selamat bebuka! Hari ni Mak kata, makan mi kari! Alhamdulillah.






