Followers

Monday, May 23, 2016

No name

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

Lalu lagi jalan itu. Kali ini ditemani mak dan abah serta Naem di tempat duduk belakang kereta. Aku buang pandangan ke luar jendela kereta. 

Tiga tahun dahulu tiada pepohon yang tertanam di pembahagi jalan itu. Dan aku teringat, ada seorang insan pernah mengatakan padaku, dalam nada gurauan, "Kita patut tanam pokok kat sini. Maybe tanam pokok yang keluarkan bunga-bunga lebat." Sebab aku pernah katakan pada dia, aku cemburu dengan kawasan perumahan dia yang bila tiba masanya akan dipenuhi dengan pepohon yang lebat dengan berbunga merah jambu.

Selepas tiga tahun, aku kembali dari perantauan. Biarpun bukan pepohon berbunga merah jambu yang ditanam di pembahagi jalan itu.  Aku masih bisa tersenyum bila kenangan itu mengulit kembali. 

Satu soalan yang ingin ku tanya pada insan itu.

"Ada balik Malaysia semata-mata nak tanam pokok masa malam di sini ke?"

If yes, thank you, haha though I know it's not. All the best for the last sprint of your undergrad life. :)

Catitan untuk seorang Fuzah

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

Kenal seorang Fuzah masa masih di Taylor's. Kalau tak balik Seremban, saya akan pergi unit dia untuk semalam dua. Kalau sakit, dialah yang rajin jaga. Paling kakak antara kami. Mungkin sebab dia anak sulung. Mungkin. Dipanggil kak Long Ames. Masterchef #thejirans. 

Selalu ditinggalkan berdua di rumah sebab rakan rumah lain selalu sibuk dan akan ada di kampus untuk jangka masa yang panjang. Peneman makan makanan korea. Kalau teringin makan apa2, selalu bagitahu Fuzah. Dia akan buatkan (well, selalunya lah). Kalau jumpa resipi sedap2 kat facebook, selalu share dengan Fuzah.


Fuzah adalah gila gula. Fuzah suka asam. Fuzah sukakan drama Melayu. Fuzah suka bergaya. Fuzah suka beli kasut. Fuzah ada koleksi tudung yang boleh buat kedai tudung :P Fuzah ada koleksi cermin mata hitam yang boleh dipinjam kalau terlupa bawak satu. Fuzah adalah kakak yang penuh dengan nasihat-nasihat. Fuzah adalah seorang insan yang sangat mudah mesra. Fuzah suka berborak. Dan paling penting, Fuzah adalah seorang insan yang pentingkan sahabat. Fuzah takkan lupakan sahabat-sahabatnya.

Teringat satu masa, aku di satu tahap di mana aku hampir putus asa dan terasa nak balik Malaysia malam tu jugak, aku cari Fuzah. Bertelekung sempurna, berteleku di atas tikar sejadah. Aku letakkan kepala di pangkuan Fuzah dan di situ air mataku tumpah. Tanpa apa-apa kata pada mulanya, Fuzah hanya usap kepalaku sambil mulut dia masih basah dengan zikrullah. Fuzah tahu, masa tu Azira bersyukur, Fuzah ada di situ, duduk atas tikar sejadah, cuba tenangkan Azira. Azira bersyukur, Fuzah ada di sisi bila Azira perlukan seseorang.

Tahniah buat seorang Fuzah kerana berjaya harungi tiga tahun di bumi Pak Cik Sam bersama-sama diri yang serba kekurangan ini.


"Puji, tolong rasakan masakan ni."

Di atas adalah benda yang selalu sangat aku utarakan bila tiba hari untuk aku masak. Kari Fuzah adalah yang terbaik. Fuzah suka berahsia bila dia masak. Bila ditanya, apa menu hari ni, disuruhnya kita tunggu. Misteri sungguh.Teman kos kewangan. Geng tolong ajar cara-cara pakai selendang yang unik. Teman bermanja. Teman tengok The Return of Superman. Teman peminat Daebak. hihi. Sungguh, aku rindu.

Fuzah, Azira tahu Azira bukanlah kawan yang sempurna, Maaf kalau ada benda yang Azira buat kecilkan hati Fuzah, buat Fuzah terasa hati. Ada benda yang Azira tak pernah bagitahu Fuzah, Maaf. 

You are one strong woman. May Allah ease your way to achieve your dreams. May this friendship be bless by Him and lasts long as long as He permits it. As long until Jannah, insyaAllah. I love you so much, much more than you can imagine. Semoga jarak tak dapat menggoyahkan kekuatan tali persahabatan ini.