اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ
Hello, so I have been thinking, I want to share some of the experience I had in the bank that might help people out there. Sepanjang berkerja di bank, I found out that some people have no idea what kind of documents needed to be able to get their permohonan pinjaman dapat diproses secepat mungkin. Ini mungkin ada sedikit perbezaan antara bank tapi kebanyakannya mempunyai kriteria yang lebih kurang.
Perkara pertama korang kena tahu untuk menguatkan lagi peratusan untuk lepas ialah untuk tahu kedudukan kewangan anda sendiri. Anda boleh pergi ke bank negara untuk check CCRIS atau semak secara online.
Kalau nak semak dan cetak sendiri di Bank Negara, korang perlu bawa sekali IC serta perlu scan ibu jari untuk pengesahan. Atau boleh semak secara online dengan google eCCRIS BNM. Kalau korang pernah membuat pinjaman sebelum ini, akan ada rekod tepapar pada CCRIS korang. Kalau semua nombor terpapar adalah "0 0 0 0 0 0 0 0 0 " itu petanda yang sangat baik sebab ni maksudnya korang maintain korang punya pinjaman sebelum ini dengan baik. Takde lewat which means korang seorang yang bertanggungjawab atas pinjaman korang. So dia boleh jadi asbab korang dapat lepas permohonan. Kalau ada "1 1 1 1 1 1 1 1 1 1" pulak, masih okay, cuma macam ada sedikit keraguan lah. Tapi kalau ada "2 "dan nombor ke atas memang susah lah nak lepas. Either korang kena pergi jumpa AKPK untuk restructure loan dan yang sewaktu dengannya, which ever way, it is still a bit hard to do.
However, untuk peminjam biasiswa PTPTN, sebenarnya ada pengecualian tapi korang kena provide kan borang atau sijil atau surat yang menunjukkan amaun yang sama dengan amaun yang terpapar pada CCRIS tu. So, jangan putus harapan lagi, okay?
Documents yang korang kena sediakan dan bawa sekali masa pergi bank:
1. IC (asal dan salinan)
2. Salary slips (asal dan salinan)
- 3 bulan bagi yang bergaji tetap
- 6 bulan bagi yang ada komisen tidak tetap
3. Borang EA untuk 3/2 tahun
- Ini untuk memudahkan pengiraan bonus
4. Surat tawaran bekerja (kalau ada)
5. Vendor's SPA (salinan) *untuk subsale*
6. Booking form *untuk project*
7. Bank statement (bank gaji masuk *untuk 3 /6 bulan*)
8. Savings/Simpanan di bank lain
- ie: Tabung Haji, simpanan ASB, etc.
9. Salinan Title/Geran
10. Borang B (bagi yang bekerja sendiri)
11. SSM/Business Registration
So basically.. savings tu sebenarnya akan membantu untuk push korang punya grade.. kalau savings korang contohnya ada dalam 20% daripada total jumlah pinjaman, most probably kalau takde benda lain yang negatif, insyaALLAH korang boleh lepas.
Untuk savings dari ASB tu, sila ambil perhatian, ASB bukan yang pinjaman tu okay? Itu tak boleh diambil kira. Sebelum korang pass kan semua dokumen tu, korang boleh try double check sendiri. Boleh tally ke tak gaji korang bulan2 masuk ke dalam bank statement tu. Lagi satu tips, kalau korang bagi bank statement tu, sila pastikan no account korang ada tertera sekali kat bank statement tu. Takdelah nanti bank officer tu terkial2 nak call korang balik untuk confirmkan. Okay?
Extra point: bila buat salinan tu, sila pastikan semua nombor atau gambar sebenar masih boleh dilihat dan di baca. Karang muka korang pun bank officer tu tak boleh nak tengok, parah lah bang.
Let say officer tu call kata tak lepas, boleh try ambik joint loan. Tapi kena make sure lah individu kedua tu cantik jugak sejarah kredit dia. Gaji mantap. Kalau lebih kurang dengan korang pastu dia ada pinjaman lagi banyak dari korang, savings tak banyak mana, tak make sense lah untuk dia tolong korang. Faham?
Okaylah, setakat ni, ini je yang aku boleh tolong. :)
Anything, boleh tanya je okay? insyaAllah aku jawab.
3. Borang EA untuk 3/2 tahun
- Ini untuk memudahkan pengiraan bonus
4. Surat tawaran bekerja (kalau ada)
5. Vendor's SPA (salinan) *untuk subsale*
6. Booking form *untuk project*
7. Bank statement (bank gaji masuk *untuk 3 /6 bulan*)
8. Savings/Simpanan di bank lain
- ie: Tabung Haji, simpanan ASB, etc.
9. Salinan Title/Geran
10. Borang B (bagi yang bekerja sendiri)
11. SSM/Business Registration
So basically.. savings tu sebenarnya akan membantu untuk push korang punya grade.. kalau savings korang contohnya ada dalam 20% daripada total jumlah pinjaman, most probably kalau takde benda lain yang negatif, insyaALLAH korang boleh lepas.
Untuk savings dari ASB tu, sila ambil perhatian, ASB bukan yang pinjaman tu okay? Itu tak boleh diambil kira. Sebelum korang pass kan semua dokumen tu, korang boleh try double check sendiri. Boleh tally ke tak gaji korang bulan2 masuk ke dalam bank statement tu. Lagi satu tips, kalau korang bagi bank statement tu, sila pastikan no account korang ada tertera sekali kat bank statement tu. Takdelah nanti bank officer tu terkial2 nak call korang balik untuk confirmkan. Okay?
Extra point: bila buat salinan tu, sila pastikan semua nombor atau gambar sebenar masih boleh dilihat dan di baca. Karang muka korang pun bank officer tu tak boleh nak tengok, parah lah bang.
Let say officer tu call kata tak lepas, boleh try ambik joint loan. Tapi kena make sure lah individu kedua tu cantik jugak sejarah kredit dia. Gaji mantap. Kalau lebih kurang dengan korang pastu dia ada pinjaman lagi banyak dari korang, savings tak banyak mana, tak make sense lah untuk dia tolong korang. Faham?
Okaylah, setakat ni, ini je yang aku boleh tolong. :)
Anything, boleh tanya je okay? insyaAllah aku jawab.
No comments:
Post a Comment