Followers

Thursday, July 10, 2014

Novel

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

Saya rasa saya pernah post dalam entry dulu2, tapi tak sure ada lagi atau pun dah termasuk dalam folder drafts pasal novel2 yang bagi saya menarik.

Masa sekolah menengah dulu, saya boleh dikategorikan sekali dengan minah2 serta mat2 bunga yang bila ada waktu lapang, novel sentiasa dalam tangan. Senyum sorang2, tetiba air mata mengalir, gelak out of the blue. Itu normal. Serius. I started baca novel masa ikut sekolah Naem punya school trip. I was in Standard 6 if I'm not mistaken. Naik bas persiaran and dalam poket tempat duduk saya, ada novel titled, Bisikan Rindu. 

Haa, over tak over title dia. Serius, my first novel. And sejak tu memang jadi kaki novel. Bila naik tingkatan satu, rajin je pergi perpustakaan untuk pinjam novel melayu yang jiwang tahap tak hengat tu. Tak padan dengan umur masa tu. HAHAH. My first novel that I bought using my own pocket money was Yang Terindah, cover kulit warna putih and ada bunga daisy. Sanggup okay simpan duit belanja. Memang sampai Form 5, melekat lah dengan novel ni. Habes sekolah pun hobi ni masih ada cuma tak sekritikal dulu.

Sanggup pergi Pesta Buku dekat PWTC untuk beli novel. Jumpa Norhayati Ibrahim, one of the famous novel writer in Malaysia. Yang peliknya, genre2 buku yang saya minat semua pasal cinta, haha. Pardon my old self. Dulu memang macam ni. haha. Novel Awang Murshid memang tak pandang, buku bagaikan puteri ke apa ke, memang tak pandang. Yakni sampai sekarang memang tak minat, mungkin memang tak boleh nak go.

Ingat lagi, masa pergi Book Fair after SPM dengan Qila and Ain, masa ni Qila dok sibuk cari buku dari Hlovate, contengan jalanan. Qila kata masa ni buku ni baru je keluar and dia memang suka baca buku hlovate. Masa ni serius tak teringin langsung nak baca. Baca tajuk pun macam tak minat. Tak pernah dengar pun nama Hlovate walaupun saya ni boleh kira kaki novel.

Ingat lagi, masa on the way balik naik train from penang to KL, boring sangat sebab keretapi dia 'laju' sangat macam siput. Pinjam buku dari Ras, "Contengan Jalanan". Unik buku ni. Ada dua cerita yang berkaitan dari dua perspektif yang berbeza. Tapi masa ni, diri ni masih jahil, belum terbuka hati nak baca this kind of genre.

"Perjalanan mencari Tuhan."

Half way je baca, tak khatam, last2 memang lentok je sebab tak minat. Tapi Alhamdulillah, sejak Allah buka pintu hati ni, tetiba tergerak hati nak baca. Memang buku ni officially jadi one of my favourite novel. Ada pasal cinta tapi sangat-sangat minimum. I don't know. Novel ni macam buka mata saya untuk lihat dunia. In a way.

"The man who decided to change on 12th died on 11th."

Buku ni cerita macam mana seorang hamba Allah tu mencari2 jalan pulang menuju Allah. Bahasa dia boleh masuk dengan jiwa remaja, eceh sekarang dah masuk awal dewasa pun masih boleh masuk okay. Tak bunga2 sangat, straight to the point tapi memang boleh bergetar lah naluri, memang selalu je rasa macam kena lempang 88 kali.

Ever since then, I stop beli novel cintan cintun and start to beli novel2 genre macam hlovate ni. Macam Hilal Asyraf, Fatimah Syarhah or Abdul Latip Talib. Tapi masih lagi baca koleksi2 novel lama yang ada tapi susah nak habiskan.

Serius, saya memang recommend korang kalau ada masa pergi MPH, sebab boleh baca dekat sana, bacalah buku2 hlovate kalau takda duit kan? Sebab baca buku hlovate ni kadang2 sangat berilmiah tau, macam tabah ilmu sikit, pasal Islam, pasal life as a whole, pasal macam mana nak adapt. Serius. Sebab kadang2 manusia ni, well saya pun macam tu dulu, susah sikit nak baca buku2 motivasi, so this is one of the ways available kalau tak mampu nak selak buku motivasi.

I can try to list down novel2 hlovate ni. ANTHEM, TUNAS, VERSUS, Aa+Bb, 5 TAHUN 5 BULAN, GURINDAM JIWA, PELANGI, CONTENGAN JALANAN, ROOFTOP RANT.

Semua best in my opinion. Kadang2 dia macam related to one another. Oh ye, I have just finished baca versus untuk kesekian kalinya and am reading anthem right now. heee~

Okay last but not least, fyi, tak. saya takde dapat royalti pun promote buku ni. Saya just nak share sebab saya nak korang pun dapat apa yang saya dapat. :) InsyaAllah. 

"Sebab kalau bersahabat, mestilah sebab nak ke Jannah bersama-sama kan?"

"Kita bersahabat sebab nak ke Jannah bersama, untuk mendapat keredhaanNya, bukan nak mengharapkan balasan semata."

InsyaAllah. :)

No comments: