اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ
Sambungan cerita perjalanan hidup saya di bumi Pakcik Sam. Saya berasal dari keluarga yang sederhana, kalau masa kecik dulu, setiap hujung tahun, kitorang akan melancong. Tapi dalam Malaysia jelah, itupun tak habes pusing lagi. Kami tak pernah keluar negara, kecuali Pamie masa dia pergi tengok Kak Long graduate dulu kat Aussie. So, nak katakan memang tak pernah sekali pun berpeluang ke negara orang.
Alhamdulillah, rezeki saya, dapat melanjutkan pelajaran di Amerika. Nak dijadikan cerita, sebab nilah bila nak dekat winter tu excited dia kemain lagi. Hari2 bukak weather forecast, yelah kat sini kena rajin sikit, kalau salah pakai baju, mau beku badan dan tangan kena tahan sejuk atau berpeluh sebab panas.
Selama ni selalu tengok ais dekat air je (macam teh'o ais, kunyah2 ais tu, eh?), tak pun dekat peti ais lama, kakak selalu korek2 ais dekat peti ais bahagian atas lepas tu kepal2 kan. Itu jelah yang pernah. haha.
My very first snow was when I was at home. Masa ni masih Fall semester, my classes banyak petang, paling awal pun pukul 3, kalau tak silap. So masa tengah buat assignment dekat meja study, kat ruang tamu je pun, tetiba kemain lagi whatsapp punya notification asyik bebunyi je. Semua excited cakap salji turun. Terus masuk bilik pakai tudung pakai sweater, keluar dekat pintu yang dalam rumah, ingat tak hari tu saya ada cakap. Bukak2 memang nampak macam benda2 putih jatuh lembut dari langit. Subhanallah. Bukak je pintu memang mata dah dihidangkan dengan pemandangan ni. Rumput2 hijau dah start dilitupi lapisan putih. Memang masa ni kemain sejuk lagi okay kat luar ni.
Dekat instagram, kawan2 semua dah start post gambar dengan salji. Keluar lagi sekali, memang salji dah start menebal. Ya Allah, memang masa ni senyum sampai ke telinga okay. Nak happy2 tapi takda kawan, so macam forever alone sikit, senyum sorang2 tengok salji. Jakun nak pegang snow for the first time. Dulu ingatkan salji turun sedepuk, rupanya tak. Kut kalau salji lebat, maksudnya, salji yang banyak corak lawa2 tu macam stuck together and turun together. That's why nampak tebal. Baru tahu macam mana salji turun semua.
And for your information, dah berapa lama masuk winter, sekali pun tak pernah okay buat snowman ke Olaf ke. Serius. Masa diorang buat hari tu, I went to Chicago for Leadership Camp. Pernah buat pun masa tu salji dah keras, tak sesuai untuk buat orang salji. Dari orang salji, terus dia jadi macam raksasa versi kecik. Tak upload gambar tu, malu. hahahaha.
After weeks, barulah kitorang, well bukan semua #thejirans yang keluar main salji dekat depan rumah. Sebenarnya saya dengan Ibit yang sibuk nak jugak main, tetiba Hajar nak ikut jugak. Ni depan rumah je. Sebab tu sempoi je pakai baju selekeh2.
Ibtisam. :) Kawan yang selalu layan saya bila mood gila2 saya datang. Sama je bila dia gila. HAHA. Rindu pulak tetiba, boleh? :3
Abaikan keselekehan saya. Fokus kepada salji di belakang. haha.
Ibit busy jadi photographer, padahal masa ni tangan masing2 dah tak terasa apa. beku okay. beku. Nak jugak beria kata candid. Konon2 saya dengan Hajar tengah excited main salji. Kihkih. Layankan jelah. :)
Sebenarnya saya ada buat snow angel. Tapi macam tak senonoh pulak nak letak gambar tu haha. So ni after snow angel lah. Gelak beria sebab segan sebenarnya. Ni sebenarnya tepi jalan, nasib baik tak ramai orang guna jalan ni. HAHA.
Nah, gambar photographer yang kemain creative lagi. Macam model dah. Model salji dan model winter cloth.
Ni masa ambik wefie, konon2 salji masih turun, tapi secara manual, beku tangan. Habis saya yang paling teruk. Ibit pun boleh tahan. Hajar je kurang, mungkin sebab dia tinggi. HAHAH.
Last but not least, Ukhuwah fillah abadan abada. :) Gambar sweet tangan dan kaki harus ada. That's all. :)
p/s: Moga Allah terus kuatkan iman saudara2 Muslimku di Palestine. Tabahkan hati mereka agar tak putus asa untuk terus berjuang menegakkan agama Allah dan hak mereka. Semoga Allah patahkan serangan tentera rejim zionis Israel agar mereka tumpas berguling. Amin.
No comments:
Post a Comment