اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ
Tetiba ana teringat satu perbualan yang pernah ana lalui di dalam kereta.
R : Kadang-kadang ada orang bagi nasihat dekat orang lain, tapi dia sendiri tak ikut nasihat dia sendiri. Kan A?
A : Betul la tu. Sebab seseorang tu tend to bagi nasihat mengikut apa yang dia nak. Dia nak buat ikut nasihat dia sendiri tapi dia taknak mulakan. Dia bagi dekat orang, nak tengok apa hasilnya. Only then, dia akan buat mengikut apa yang dia pernah cakap.
Sebenarnya, ana pun rasa macam tu and surprisingly, ana rasa ana is one of that people who give advices to others tapi diri sendiri terkapai-kapai dalam masalah yang sama. Tak tahu lah kalau antum semua perasan ke tak. Tapi ana rasa ana punya entry dekat blog somehow macam ada kontra. Kadang-kadang macam bagi nasihat dekat orang, suruh kuat, tabah, usaha lagi, jangan putus asa.
Esok lusa, ana update blog lagi, tapi kali ni mesti pasal rintihan ana. Boleh nampak tak kekontraan nya kat sini? Ana bagi nasihat tapi ana sendiri tak ternasihat untuk diri ana sendiri. Ana pun tak tahu lah apa salahnya.
Ana rasa ana macam dah melepasi that line, tak ke? Ana ke yang push the others away? Ana banyak sangat berada dalam that society ke? Perlu ke ana jauhkan diri balik. perlu ke ana tarik balik tali yang pernah mengikat diri ana dulu? Perlu ke ana buat balik jadual harian supaya tak terleka?
Ana rasa ana perlu semua tu. Ana rasa ana perlu belajar untuk berkata "Tak" sometimes. tak ke? Ana rasa ana dah perlu start mempelajari apa yang perlu diutamakan. Ana rasa ana dah boleh start balik untuk jauhkan diri dari facebook. Well, twitter memang dah lama dibiarkan tersadai. Blog je lah kut. Medium untuk berbicara yang paling sesuai. Tak ke?
Kadang-kadang ana terfikir, kalau ana selalu sangat berada dalam that society, antum tak meluat ke dengan ana? Ana mengaku, kadang-kadang ke selalu(?), once ana hyper mulut ni memang tak reti nak diam. kadang-kadang je lah kut kata-kata yang keluar tu macam boleh dijadikan iktibar, tapi mostly ana banyak cerita pasal diri sendiri je. Mesti antum bosan kan? Ana kadang-kadang selalu sangat contact antum, bukan sengaja, tapi ana concern pasal antum. Tapi at one point, ana risau antum bosan dengan ana. mungkin ana tak patut tahu sangat or care sangat , tanya tu ini, sedangkan antum sendiri tak nak bagitahu.
Mungkin. Semuanya mungkin. see the contraness here?? Ana tahu satu ayat ni, Never assume, Ask.
Ada kut certain things yang boleh dikuatkuasakan hari ni. Maaf kalau entry macam childish. saja lakarkan keabstrakan fikiran dalam blog.
haaa, mungkin boleh tambah sikit. Nak matang sangat mungkin tak boleh kut, sebab semua orang tetap ada sikap keanak-anakkan. tak banyak pun mesti sikit. memang tak boleh deny. Tak ke? Mungkin ada kut yang taknak mengaku dia ada sikap keanak-anakkkan. Ego. That's the word.
Well, untuk ana sendiri, mungkin ana boleh kurangkan sarcasm ana. Mungkin ana perlu kurangkan kenakan orang. mungkin bagi kita, itu gurauan, bagi orang lain? mungkin kata-kata tu macam belati tajam. Bukan mungkin, tapi memang ana PERLU kurangkan gurauan yang berlebihan tu.
Lastly, mungkin ana perlu stop type kat lappy and bersiap terus untuk ke kelas. hehh. Take care. Assalamualaikum..
4 comments:
manusia banyak kelemahan...just try to do your best..and leave the rest to Allah
:) Jazakkallahu khairan kathira.
Post a Comment