Followers

Wednesday, February 15, 2012

Ajal Maut itu di tangan Allah



اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ



Semua orang tahu, satu hari nanti kita akan meninggal dunia. tapi yang kita tak pasti ialah, bila saatnya dan bagaimana cara kita mati.. yang pasti umur bukanlah ukuran. jadi, saudari saudara seislam ku, sebelum kita berfikir nak berbuat maksiat, buat perkara tak baik, fikir dahulu.. adakah kita akan masuk syurga atau neraka kalau pada tika itu juga, nyawa kita di cabut oleh Malaikat Izrail.

mesti kita akan fikir berkali-kali kalau itu yang kita jadikan sandaran sebelum kita membuat apa-apa keputusan. bawah ni saya ada sediakan video. bila anda semua tengok saya pasti, anda akan percaya bahawa ajal maut tu tak kira tempat, tak kira masa, tak kira siapa. kalau saat tu Allah takdirkan kita dijemput menghadap ILAHI, maka, kita takkan terlewat mahupun tercepat walaupun sekadar setengah saat. lihatlah dan muhasabah diri kita. sama-sama kita perbaiki diri.








btw, brothers and sisters. I wanna say something about hus nuzhon. have you guys heard about this word? okay, lemme share something important with you guys. hus nuzhon is an arabic word which means good intention. or in Malay : bersangka baik.

I, myself mengalami nyaa baru-baru ni. if we see somebody who are doing something that you know is not a good thing. sebagai contoh, dating.. hus nuzhon.. okay, susah nak terangkan.. biar saya kongsi pengalaman je lahh eh? :))


ahad lepas, saya jalan sorang-sorang dekat Summit, sebab teringin sangat nak makan bubur ayam Mcd, heheheh. So, bila dah sampai Summit tu, serius tak tipu, memang ramai gila orang. yang berkeluarga, yang bawak baby, yang bawak anak-anak, yang bawak kucing(eh tipu!) hehe. errr. senang citer, memang ramai. okay so, mase saya sampai Mcd, ramai jugak couple yang tengah makan.. so, saya buat tak nampak jelahh. and i chose to sit belakang satu couple ni. yang perempuan tu bertudung, masa tu memang saya dah macam.. alahaiii. takpelah, buat2 tak nampak but then (korang kene ckp dalam hati yang korang benci perbuatan tu, tau?)

so, saya relaks2 je. saya tak nampak muka perempuan tu sebab dia membelakangkan saya. so, masa tengah makan bubur, tetiba, perempuan belakang saya bangun, and heading to the toilet, still tak nampak muka.

BUT THEN, the moment dia patah balik, ahah!!!!! she's pregnant! see? kalau kita tak hus nuzhon, tak pasal2 kita dapat dosa sebab lempar fitnah. haaa, so, the conclusion here is, before we wanna say something bad about other people, think about what would you be if you are in their shoes, you might be worse than them. right?

jadi saudara saudari seislam ku, ber'hus nuzhon' lah kita. praktikkan selalu agar sebati. :)

assalamualaikum.

5 comments:

yana lyana said...

eh?
sy tak fikir ape2 pun mase couple tu tengah makan same2?
kita jangan terlalu fikir negatif..

Nurazira Abd Ghani said...

lain orang lain pandangannya. pasal negative thinking, mungkin ye kut, saya terlalu memikirkannya. akan ke arah positif lepas ni, insyaAllah. :)

D-SIM said...

haha, okay.tergelak baca your post nih.

lower your gaze, that's the best :)

Prof. Era Pasca said...

blog anda di backlinkan secara penculikan, ha ha ha.. sekian
[http://www.erapasca.com/2012/02/gempar-7-blogger-wanita-cantik-buat.html]

Nurazira Abd Ghani said...

D-sim.. syukran ya khairan atas nasihat itu. :)