اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ
Setelah beberapa bulan di perantauan, akhirnya dipertemukan dengan makcik2 dan pakcik2 selain dari akak2 and abang2 grad. Perasaan tu, ya Allah, happy gila walaupun mereka bukanlah parents diri sendiri. terasa macam dekat Malaysia.
Berjumpa dengan parents akak2 senior yang mostly menceburi bidang pendidikan. Excited dengar cerita2 pasal anak murid mereka. Kalau dulu pun, setiap kali kakak balik rumah setiap hujung minggu, either akan ditanya or terus diceritakan sendiri oleh kakak tentang perangai anak2 murid dia.
Ras pun selalu jugak post dekat wall or bagitahu tentang article2 menarik pasal teach for malaysia. Sememangnya dari dulu memang diri ini dah terdorong untuk meminati bidang pendidikan. Kot kalau ditanya apa nak jadi, memang akan jawab, lecturer. Tu dululah tapi.. sekarang mungkin cikgu dulu.
Kalau nak diikutkan, sebelum terima tawaran from JPA, memang ada apply program MARA, jadi Cikgu Matematik. Tapi masa tu serius tak tahu yang tawaran tu untuk study abroad kat Aussie. Serius. Mata dan hati masa tu dah berkenan dengan tawaran ADP, apply program MARA pun sebab nak jadikan back up plan in case takde rezeki untuk JPA.
Tapi fikirkan balik, Allah memang dah tetapkan semua ni, dari awal sampai akhir yang pengakhirannya hanya Allah yang Maha Mengetahui. Andai masa tu tergerak hati nak terima tawaran from MARA, takkan lah sekarang diri ini mengenali family kedua yang menjadi penguat semangat di Ames ni. Takkan juga berpeluang mengenali insan2 hebat yang dikenali sepanjang 2 tahun berada di Taylor's. Betul bukan?
"Jadi Cikgu ni kena ada minat yang mendalam. Minat yang datang betul2 dari hati."
"Sebab kita nak kena layan perangai anak2 murid kita yang bermacam ragam. Ada yang pandai. Ada yang nakal. Ada yang masuk kelas tidur. Macam-macam lagi."
Pernah terfikir dan pernah diberitahu, if possible you need to have passion in your career.
Fikir logik, betul kan? Kalau takde passion, kalau contoh; nak jadi Cikgu sebab kita fikir kerjaya ni senang, yang mana statement ni completely salah.
Kalau takde passion dalam kerjaya yang diceburi tu, possibly most of the workloads yang diberi akan membuahkan tekanan dan eventually kita terasa beban untuk melaksanakan tugas tu.
Teringat seorang lecturer from ADP, beliau tukar from jadi lecturer kepada cikgu through TFM program. Tak tahu, I have always admired him, how passionate he taught his students about Economics. Somehow, he's one of the reasons why diri ini tetap berpegang teguh pada minat yang satu ni; mengajar orang.
Tapi selagi tak sampai waktu tu, masih tak dapat dipastikan betul atau tidak jalan yang bakal dipilih ni akan terjadi. InsyaAllah akan diusahakan minat ni dan jadikannya kenyataan.
Ni bukan bermakna major yang diambil sekarang akan ditinggalkan tak terusik. Bukan bermakna amanah yang diberi akan dibiarkan tak tertunai. Bukan bermakna ijazah kewangan yang bakal diterima insyaAllah dua tahun dari sekerang dibiarkan tidak bertuan.
Apa yang sedang dilakukan akan terus diusahakan sehabis baik. Dalam masa yang sama, minat yang satu ni akan terus diasah dan berkemungkinan akan ada subjek pendidikan yang akan diambil untuk support minat ni. InsyaAllah.
Apa yang diperlukan sekarang ialah, usaha dan berdoa agar semua berjalan lancar dan akhir sekali bertawakal. Moga Allah permudahkan urusan diri ini. Amin
#10daystogo #countingdays #KLIA
1 comment:
ziraa, kalau accept yg mara tu, masuk kms laa kan? hihi
it's okay. bukan jodoh kita jumpa dkt situ. tapi stalk you dari jauh make me want to improve myself.
Semoga kita sama-sama istiqamah. Ameen
Post a Comment